{"id":16902,"date":"2017-04-26T23:38:34","date_gmt":"2017-04-26T23:38:34","guid":{"rendered":"http:\/\/marywplecaku.pl\/?p=16902"},"modified":"2019-08-31T15:23:53","modified_gmt":"2019-08-31T15:23:53","slug":"swietowanie-po-balijsku","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/marywplecaku.pl\/2017\/04\/swietowanie-po-balijsku.html","title":{"rendered":"\u015awi\u0119towanie po balijsku"},"content":{"rendered":"
Ubieg\u0142y tydzie\u0144 by\u0142 na Bali wyj\u0105tkowy, nasta\u0142 bowiem nowy 1939 rok. By\u0142o wielkie \u015bwi\u0119towanie, cho\u0107 jak\u017ce inne od naszego Sylewstra. Bo na Bali \u015bwi\u0119to to nie jedna impreza, to nie dwudniowy cykl, to nawet nie wielki tydzie\u0144. \u015awi\u0119to na Bali to ci\u0105g powi\u0105zanych wydarze\u0144, nast\u0119puj\u0105cych po sobie ceremonii, trwaj\u0105cych nawet kilka tygodni.<\/p>\n
Z okazji Sylwestra by\u0142y i fajerwerki, ale przy tym, co dzia\u0142o si\u0119 dooko\u0142a, sztuczne ognie to nudne widowisko. Tego dnia \u015bwiatem rz\u0105dz\u0105 z\u0142e duchy i koszmarne demony. Monstrualne Ogoh-ogoh przemierzaj\u0105 ulice w demonicznych paradach. W tym roku mogli\u015bmy zobaczy\u0107 \u015bwi\u0119towanie od kuchni \u2013 odwiedzili\u015bmy nasz\u0105 znajom\u0105 Made, jej dom i przy\u0142\u0105czyli\u015bmy si\u0119 do parady jej banjaru (lokalnej spo\u0142eczno\u015bci z danego obszaru). W Kerobokan co roku odbywa si\u0119 nie tylko parada, ale festiwal Ogoh-ogoh. Wszystkie okoliczne banjary staj\u0105 w szranki i walcz\u0105 o tytu\u0142 najbardziej demonicznego potwora. Je\u015bli w tym czasie b\u0119dziecie w okolicy, polecamy odwiedzi\u0107 to miasto.<\/p>\n
Bo z\u0142e duchy, to na Bali powa\u017cna sprawa.<\/p><\/blockquote>\n
Przed wyj\u015bciem na ulic\u0119 trzeba jeszcze odprawi\u0107 ceremonie w domowej \u015bwi\u0105tyni. Tradycyjnie s\u0105 dary, kadzid\u0142a, modlitwy, skraplanie kokosow\u0105 wod\u0105, oklejanie czo\u0142a ry\u017cem. Nale\u017cy tak\u017ce odstraszy\u0107 z\u0142e duchy \u2013 Made wychodzi przed pr\u00f3g z wielkim garem i wali w niego bez opami\u0119tania. Podobne ha\u0142asy, zapachy i modlitwy dobiegaj\u0105 z s\u0105siednich dom\u00f3w. Zapada zmrok i ca\u0142y banjar zaczyna gromadzi\u0107 si\u0119 wok\u00f3\u0142 miejsca, w kt\u00f3rym przez ostatnie miesi\u0105ce budowali swojego Ogoh-ogoh. Ta praca jednoczy\u0142a m\u0119sk\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 spo\u0142eczno\u015bci i poch\u0142ania\u0142a miliony rupii. Bo z\u0142e duchy, to na Bali powa\u017cna sprawa.<\/p>\n
Zaczyna si\u0119 robi\u0107 t\u0142oczno. Ustawiamy si\u0119 w tradycyjnym szyku \u2013 najpierw pi\u0119knie przebrane dziewczyny z pochodniami. Dalej ch\u0142opcy, kt\u00f3rzy nie\u015b\u0107 b\u0119d\u0105 w\u0142asnego ma\u0142ego demona. Za nimi wielki Ogoh-ogoh, ustawiony na bambusowej platformie, niesionej przez kilkudziesi\u0119ciu m\u0119\u017cczyzn. Wok\u00f3\u0142 krz\u0105ta si\u0119 ekipa kieruj\u0105ca przemarszem oraz podnosz\u0105ca liny wysokiego napi\u0119cia, kt\u00f3re mog\u0142yby skr\u00f3ci\u0107 demona o g\u0142ow\u0119. Nast\u0119pnie orkiestra. Gamelan gra ca\u0142y czas, g\u0142o\u015bno i ha\u0142a\u015bliwie. Na ko\u0144cu za\u015b mieszka\u0144cy banjaru, wszyscy, kt\u00f3rzy maj\u0105 si\u0142\u0119, by uczestniczy\u0107 w wielogodzinnym festiwalu. Wielu wr\u00f3ci do dom\u00f3w dopiero w \u015brodku nocy. Ruszyli\u015bmy. Z bocznych uliczek wy\u0142aniaj\u0105 si\u0119 parady kolejnych banjar\u00f3w, r\u00f3wnie barwne i ha\u0142a\u015bliwe. Wszyscy \u0142\u0105cz\u0105 si\u0119 w jednym pochodzie. Na skrzy\u017cowaniach parada zwalnia. W takim miejscu ka\u017cdy Ogoh-ogoh zaczyna chwia\u0107 si\u0119 i okr\u0119ca\u0107, by zmyli\u0107 zwabione ha\u0142asem demony. Muzyka gamelan\u00f3w wzmaga si\u0119, a dziewczyny zaczynaj\u0105 swoje ta\u0144ce. I ruszamy dalej. Celem jest centralny punkt miasteczka, gdzie ka\u017cdy banjar oficjalnie prezentuje swego Ogoh-ogoh. Ale droga do tego punktu jest d\u0142uga. Zbli\u017ca si\u0119 p\u00f3\u0142noc, ulice wype\u0142ni\u0142y si\u0119 czekaj\u0105cymi na swoj\u0105 kolej. Wszyscy rozsiedli si\u0119 na kraw\u0119\u017cnikach, zdj\u0119li maski, pot, zm\u0119czenie i senno\u015b\u0107 pojawi\u0142y si\u0119 na twarzach. Ale to moment wyczekiwany od miesi\u0119cy, nikt si\u0119 nie poddaje chwili s\u0142abo\u015bci. My nie wytrzymujemy do ko\u0144ca i opuszczamy zaprzyja\u017aniony banjar. Made ju\u017c dawno posz\u0142a spa\u0107. Na ulicach zostali najwytrwalsi. Po festiwalu Ogoh-ogoh wr\u00f3ci do swego banjaru, ale nie zostanie spalony, jak robiono to kiedy\u015b. Przez najbli\u017csze tygodnie b\u0119dzie dumnie pr\u0119\u017cy\u0142 si\u0119 przy ulicy.<\/p>\n
Po tej pe\u0142nej wra\u017ce\u0144 nocy nasta\u0142 dzie\u0144 Nyepi<\/strong>. Ale zaraz, zaraz! By rozpocz\u0105\u0107 Neypi nie wystarczy przegna\u0107 demony. Trzeba jeszcze oczy\u015bci\u0107 siebie, swe hinduistyczne b\u00f3stwa oraz ca\u0142y wszech\u015bwiat ze z\u0142a, jakie nagromadzi\u0142o si\u0119 przez miniony rok. W tym celu na 5 dni przed nowym rokiem Balijczycy zmierzaj\u0105 do oceanu lub g\u00f3rskich \u017ar\u00f3de\u0142, by dokona\u0107 symbolicznego oczyszczenia. Podczas Melasti<\/strong> procesje ubranych na bia\u0142o Balijczyk\u00f3w zalewaj\u0105 pla\u017ce. Modlitwy, kadzid\u0142a, b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwa, symboliczna k\u0105piel i dopiero teraz jest si\u0119 przygotowanym do Nyepi.<\/p>\n