{"id":16834,"date":"2017-03-24T00:13:04","date_gmt":"2017-03-24T00:13:04","guid":{"rendered":"http:\/\/marywplecaku.pl\/?p=16834"},"modified":"2017-06-02T17:32:45","modified_gmt":"2017-06-02T17:32:45","slug":"rozmyslania-o-domowej-edukacji","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/marywplecaku.pl\/2017\/03\/rozmyslania-o-domowej-edukacji.html","title":{"rendered":"Rozmy\u015blania o domowej edukacji"},"content":{"rendered":"

To ju\u017c III rok naszej edukacji domowej. Zer\u00f3wka, I klasa, II klasa. Za nami kolejne miesi\u0105ce edukacyjnych wyzwa\u0144, rozterek i rado\u015bci. Kolejny rok pracy z Marysi\u0105 w roli jej nauczycielki, mentorki, prowadz\u0105cej, podpowiadaj\u0105cej, ukierunkowuj\u0105cej (chyba najmniej pasuje nauczycielka). Jak sobie radzimy? Chcia\u0142o by si\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce doskonale. Ale jak to zmierzy\u0107? Czy miar\u0105 ma by\u0107 nasza satysfakcja? Obserwowanie Marysi radz\u0105cej sobie w \u017cyciu? A mo\u017ce wynik egzamin\u00f3w, jakie czekaj\u0105 j\u0105 w szkole?<\/p>\n

Jak sobie radzimy? Chcia\u0142o by si\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce doskonale. Ale jak to zmierzy\u0107?<\/p><\/blockquote>\n

Szko\u0142a b\u0119dzie mierzy\u0142a swoj\u0105 miar\u0105. Szko\u0142a nie zapyta o to, co Marysia umie ponadto. Obawiam si\u0119, \u017ce miar\u0105 naszego sukcesu b\u0119dzie liczba b\u0142\u0119d\u00f3w ortograficznych i suma dodawania. Nosem wyczuwamy problemy \u2013 nieumiej\u0119tno\u015b\u0107 skupienia uwagi do ko\u0144ca lekcji, zm\u0119czenie szkolnym harmidrem, za ma\u0142o dyscypliny i cierpliwo\u015bci. Szko\u0142y nie b\u0119dziemy bra\u0107 za miernik, cho\u0107 opini\u0119 szanujemy. A egzaminy trzeba zada\u0107.<\/p>\n

Obserwowanie Marysi radz\u0105cej sobie w \u017cyciu to nasze ulubione zaj\u0119cie. Patrz\u0105c na ni\u0105 z boku cieszymy si\u0119 i napawamy. Ale spos\u00f3b, w jaki Marysia zmaga si\u0119 z \u017cyciem jest tak naprawd\u0119 odbiciem nas samych. Czy mo\u017cemy to ocenia\u0107?<\/p>\n

Satysfakcja? Ta jest wielka, cho\u0107 to mieszanka wielu, cz\u0119sto skrajnych uczu\u0107. Rado\u015bci, gdy wszystko gra. Frustracji, gdy co\u015b idzie nie po my\u015bli. Zniecierpliwienia, gdy dzielenie ci\u0105gle nie wychodzi. Dumy, gdy pewnych zada\u0144 nie trzeba wyja\u015bnia\u0107. Rozbawienia, gdy padaj\u0105 zaskakuj\u0105ce pytania. Rozczarowania, gdy tylko si\u0119 zdawa\u0142o, \u017ce wszystko jest zrozumia\u0142e. Mo\u017cna tak bez ko\u0144ca, pe\u0142na feeria odczu\u0107 i dozna\u0144. I to jest kluczowe, to nas najwi\u0119cej uczy i do\u015bwiadcza. To szko\u0142a \u017cycia nie tylko dla Marysi, ale i dla nas – rodzic\u00f3w.<\/p>\n

Jak rozdzieli\u0107 rol\u0119 nauczyciela od roli rodzica? Czy tu mo\u017cna znale\u017a\u0107 z\u0142oty \u015brodek?<\/p>\n

Rozterki? \u017byciowe. Rzecz wa\u017cna zw\u0142aszcza dla edukuj\u0105cych domowo, a przy tym podr\u00f3\u017cuj\u0105cych, bo ta kombinacja wzmacnia efekt. Jeste\u015bmy z dzieckiem 24\/7. Nie ma babci, kt\u00f3ra zabra\u0142by na weekend, kole\u017canki, do kt\u00f3rej mo\u017cna pu\u015bci\u0107 na noc, wycieczki, na kt\u00f3r\u0105 mo\u017cna wys\u0142a\u0107 dziecko i mie\u0107 czas dla siebie. W pewnym momencie zaczynamy czu\u0107 zm\u0119czenie. Ch\u0119tnie pole\u017celiby\u015bmy nic nie robi\u0105c i o niczym nie my\u015bl\u0105c, okoliczno\u015bci temu sprzyjaj\u0105, s\u0142o\u0144ce \u015bwieci, morze kusi. Jednak co\u015b wewn\u0105trz nie pozwala. To poczucie odpowiedzialno\u015bci za drog\u0119, jak\u0105 wybrali\u015bmy. Skoro nie pos\u0142ali\u015bmy Marysi do szko\u0142y, musimy zadba\u0107 o jej szko\u0142\u0119 w domu, o jej czas poza nauk\u0105, o jej rozrywki. O ka\u017cd\u0105 chwil\u0119. O ci\u0105g\u0142\u0105 stymulacj\u0119. Nie mo\u017cemy zostawi\u0107 j\u0105 samej sobie. Nawet powszechne i normalne rozwi\u0105zania \u2013 film, bajka, komputer \u2013 powoduj\u0105 wyrzuty sumienia. I z tym staramy\u00a0si\u0119 walczy\u0107, bo my potrzebujemy czasu tylko dla siebie, za\u015b dziecko musi nauczy\u0107 si\u0119 samemu organizowa\u0107 sobie czas. To te\u017c cenna umiej\u0119tno\u015b\u0107. I tak odkrywamy nieustannie, ilu rzeczy trzeba si\u0119 jeszcze nauczy\u0107 i jak wielu my starzy ci\u0105gle si\u0119 uczymy.<\/p>\n

Kiedy b\u0119dzie czas na nauk\u0119 tych nudniejszych rzeczy? A mo\u017ce za\u0142o\u017cy\u0107, \u017ce nie ma nudniejszych rzeczy?<\/p>\n

Rozterki szkolne? Popadanie w schematy podczas planowania lekcji. Wstajemy, godzina na matematyk\u0119, godzina pisania, czytamy 10 stron, angielski. Tak by\u0142oby szybciej i \u0142atwiej, ale schematy s\u0105 pu\u0142apk\u0105. U nas to nie wychodzi. Robi si\u0119 zbyt przewidywalnie, m\u0142oda popada w znu\u017cenie. Szko\u0142a zaczyna nam organizowa\u0107 dzie\u0144, a my chcieliby\u015bmy, by to dzie\u0144 i to co si\u0119 dzieje dooko\u0142a organizowa\u0142y nam szko\u0142\u0119. To znowu model idealny i trudniejszy. Wyrobi\u0107 w sobie pewn\u0105 czujno\u015b\u0107 \u2013 umiej\u0119tno\u015b\u0107 wy\u0142apywania optymalnych okoliczno\u015bci do przekazanie dziecku konkretnej wiedzy, tak by dzia\u0142o si\u0119 to w spos\u00f3b naturalny. W\u00f3wczas wiedza pozostaje na d\u0142ugo, ma kontekst, ma w\u0142a\u015bciwe skojarzenia, jest dla dziecka zrozumia\u0142a, a nie wyuczona. Na przyk\u0142ad je\u015bli w weekend planujemy wycieczk\u0119 na pola ry\u017cowe, w tygodniu rozmawiamy o nawadnianiu, o uprawie ry\u017cu w Azji, zbo\u017ca w Polsce, badamy jak z tego powstaje to, co jemy na \u015bniadanie. A skoro jutro planujemy zakupy, dzie\u0144 wcze\u015bniej piszemy list\u0119, szacujemy koszty, planujemy bud\u017cet, mno\u017cymy, dzielimy i sprawdzamy ile \u015bniada\u0144 z tego wyjdzie. Tylko kiedy b\u0119dzie czas na te nudniejsze rzeczy? A mo\u017ce za\u0142o\u017cy\u0107, \u017ce nie ma nudniejszych rzeczy?<\/p>\n

Czy robimy to dobrze? Czy udaje nam si\u0119 rozbudza\u0107 zainteresowania dziecka? A mo\u017ce mo\u017cna lepiej?<\/p>\n

Inne rozterki? Prosz\u0119 bardzo. Czy robimy to dobrze? Czy udaje nam si\u0119 rozbudza\u0107 zainteresowania dziecka? A mo\u017ce mo\u017cna lepiej? Czy nie przekazujemy mu naszych fobii, uprzedze\u0144 do pewnych przedmiot\u00f3w? Czy nie powtarzamy b\u0142\u0119d\u00f3w swoich nauczycieli z m\u0142odo\u015bci? Moi nauczyciele matematyki wyrobili we mnie przekonanie, \u017ce matematyka to czarna magia, kt\u00f3rej nigdy nie pojm\u0119. Jak niby mam si\u0119 z tego wyzwoli\u0107 i przekona\u0107 Marysi\u0119, \u017ce matma to super zabawa? Zg\u0142\u0119bia\u0107 wiedz\u0119 na temat metodyki i czyta\u0107 o superbelfrach? To sprawia, \u017ce czujemy si\u0119 jeszcze mniej kompetentni. Chyba lepiej spojrze\u0107 prawdzie w oczy – mo\u017ce jeste\u015bmy \u015bwietnymi rodzicami, ale nie musimy by\u0107 mistrzami we wszystkim. S\u0105 lepsi od nas, trzeba ich znale\u017a\u0107 i dostrzec ten moment, kiedy powinni przej\u0105\u0107 pa\u0142eczk\u0119 w nauczaniu naszego dziecka.<\/p>\n

Jeszcze inne rozterki? Ale\u017c prosz\u0119. Jak rozdzieli\u0107 rol\u0119 nauczyciela od roli rodzica? Jak reagowa\u0107 na \u201eMaaaaamo, no prooooosz\u0119, sko\u0144czmy to p\u00f3\u017aniej!\u201d. Czy tutaj w og\u00f3le mo\u017cna znale\u017a\u0107 z\u0142oty \u015brodek? Wszak NIGDY nie b\u0119dziemy tylko nauczycielem. Zawsze b\u0119dziemy g\u0142\u00f3wnie rodzicem.<\/p>\n

Rozterki si\u0119 mno\u017c\u0105. Wyzwania rosn\u0105 w tempie geometrycznym. Chcemy, \u017ceby nie by\u0142o nudno, ale \u017ceby dziecko wszystkiego si\u0119 nauczy\u0142o. \u017beby by\u0142a dobra zabawa, ale \u017ceby wiedzia\u0142o, co to dyscyplina. \u017beby nie by\u0142o oboj\u0119tne na bod\u017ace p\u0142yn\u0105ce ze \u015bwiata, a jednocze\u015bnie umia\u0142o skupi\u0107 uwag\u0119 na tu i teraz. Mo\u017cna tak bez ko\u0144ca. A znalezienie z\u0142otego \u015brodka jak zwykle jest najtrudniejsze. Ale przecie\u017c nikt nie obiecywa\u0142, \u017ce rodzicielstwo b\u0119dzie \u0142atwe, a \u017cycie w podr\u00f3\u017cy b\u0119dzie us\u0142ane tylko r\u00f3\u017cami. To dopiero by\u0142aby nuda :).<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

To ju\u017c III rok naszej edukacji domowej. Zer\u00f3wka, I klasa, II klasa. Za nami kolejne miesi\u0105ce edukacyjnych wyzwa\u0144, rozterek i rado\u015bci. Kolejny rok pracy z Marysi\u0105 w roli jej nauczycielki, mentorki, prowadz\u0105cej, podpowiadaj\u0105cej, ukierunkowuj\u0105cej (chyba…<\/div>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":16836,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1317,1227,1316],"tags":[1301,1371,948],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16834"}],"collection":[{"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=16834"}],"version-history":[{"count":8,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16834\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":16953,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/16834\/revisions\/16953"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/16836"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=16834"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=16834"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/marywplecaku.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=16834"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}