Jak najch\u0119tniej zwiedzali\u015bmy Egipt? Na rowerach i poci\u0105giem. Te dwa \u015brodki lokomocji daj\u0105 wzgl\u0119dnie du\u017co swobody i niezale\u017cno\u015bci, s\u0105 wzgl\u0119dnie tanie i oferuj\u0105 wzgl\u0119dnie dobre warunki.<\/p>\n
Rowery wypo\u017cyczyli\u015bmy na sta\u0142e i zawsze sta\u0142y w naszym ogr\u00f3dku. Wyj\u015bciowa cena za wynajem roweru na jedn\u0105 dob\u0119 to\u00a020 LE.<\/span> Wynajmuj\u0105c na d\u0142u\u017cej mo\u017cna si\u0119 przyzwoicie potargowa\u0107. Cho\u0107 nie mamy wra\u017cenia, \u017ce Egipcjanie kochaj\u0105 rowery, za\u015b tury\u015bci unikaj\u0105 ich chyba ze wzgl\u0119du na pogod\u0119, wypo\u017cyczalni jest tutaj sporo. Dost\u0119pne wehiku\u0142y pozostawiaj\u0105 wiele do \u017cyczenia, ma si\u0119 wra\u017cenie \u017ce to graty z odzysku pozbierane z ca\u0142ej Europy. Nie nadawa\u0142y by si\u0119 na podr\u00f3\u017c dooko\u0142a Egiptu, ale na jednodniowe wycieczki i zwiedzanie okolic Luksoru by\u0142y do zaakceptowania. Wyb\u00f3r rower\u00f3w dla dzieci r\u00f3wnie\u017c spory, jednak uznali\u015bmy, \u017ce odpowiednio dostosowany baga\u017cnik b\u0119dzie lepszym rozwi\u0105zaniem. Kluczowe by\u0142o zadbanie, by nie sko\u0144czy\u0107 z udarem s\u0142o\u0144ca – rozplanowanie wycieczki tak, by peda\u0142owa\u0107 tylko rano lub popo\u0142udniu, zaopatrzenie si\u0119 w hektolitry wody i odpowiedni ubi\u00f3r. No i mo\u017cna rusza\u0107 na podb\u00f3j pustynnych rubie\u017cy i luksorskich wzg\u00f3rz, zapominaj\u0105c o targowaniu si\u0119 z taks\u00f3wkarzami czy doro\u017ckarzami, czego bardzo nie lubili\u015bmy.<\/p>\n
Nie jest prawd\u0105, \u017ce tury\u015bci mog\u0105 korzysta\u0107 tylko z ekskluzywnych nocnych poci\u0105g\u00f3w sypialnych<\/a>. Zastanawiamy si\u0119 ile os\u00f3b nimi je\u017adzi – koszt biletu na trasie Kair – Luksor to 80$, a przy kasie obs\u0142uguj\u0105cej owe poci\u0105gi nigdy nie widzieli\u015bmy klienta. Za cen\u0119 ok 20$ mo\u017cna przeby\u0107 t\u0119 tras\u0119 r\u00f3wnie\u017c noc\u0105 i to w ca\u0142kiem przyzwoitych warunkach \u2013 klimatyzacja, czysto, rozk\u0142adane i obracane fotele, wagon restauracyjny, porz\u0105dne toalety. Tak wygl\u0105da I klasa w ekspresowym poci\u0105gu Egyptian National Railways<\/a> i z r\u0119ku na sercu polecamy podr\u00f3\u017c nim. II klasa to koszt ok 10$ i te\u017c nie wygl\u0105da \u017ale – miejsc\u00f3wki, klimatyzacja, mo\u017ce tylko za rzadko sprz\u0105tane. Na pewno jest to opcja wystarczaj\u0105ca na kilkugodzinne wycieczki np. Luksor – Asuan. Zdarzy\u0142o nam si\u0119 nawet podr\u00f3\u017cowa\u0107 w III klasie. Bilety kupili\u015bmy na dworcu w Edfu, sk\u0105d chcieli\u015bmy dosta\u0107 si\u0119 do Luksoru. Nie by\u0142o z tym najmniejszego problemu, mo\u017ce poza kwesti\u0105 dogadania si\u0119, ale pomog\u0142a nam ca\u0142a\u00a0kolejka oczekuj\u0105cych, szcz\u0119\u015bliwych, \u017ce kto\u015b chce z nimi jecha\u0107 III klas\u0105. Koszt to doprawdy grosze. Warunki oczywi\u015bcie gorsze, zbli\u017cone do naszych starych podmiejskich poci\u0105g\u00f3w. Nie ma miejsc\u00f3wek, wi\u0119c mo\u017ce by\u0107 problem ze zdobyciem siedz\u0105cego miejsca, klimatyzacja to otwarte okna. Za to w drodze mo\u017cna si\u0119 nie tylko posili\u0107, ale te\u017c kupi\u0107 ksi\u0105\u017cki, ubranie i sprz\u0119ty domowe.<\/p>\n